Alegeri 2008 – Întrebări frecvente   

1. Ce condiţii trebuie să îndeplinească un român aflat peste hotare pentru a putea vota?
În străinătate pot vota numai cetăţenii români cu domiciliul sau cu reşedinţa în străinătate.
Reşedinţa în străinătate va trebui probată cu acte doveditoare eliberate de autorităţile străine.
Recomandăm cetăţenilor români consultarea misiunilor diplomatice din zonă asupra procedurii specifice de dovedire a reşedinţei în statul în care aceştia se află.

2. Pe baza căror documente se poate vota ?
Actele de identitate pe baza cărora se poate vota sunt: paşaportul simplu sau cartea de identitate, paşaportul diplomatic sau de serviciu, după cum urmează:
Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate pot vota pe baza paşaportului simplu valabil cu menţiunea privind stabilirea domiciliului în străinătate.
Cetăţenii români cu reşedinţa în străinătate pot vota cu paşaportul simplu valabil sau, în cazul statelor membre UE, cu cartea de identitate valabilă, însoţite de orice alt document emis de autorităţile străine, care dovedeşte reşedinţa în străinătate. 
Conform Legii nr. 35/2008, nu se va putea vota pe baza actelor temporare de identitate, ceea ce înseamnă că nu se va putea vota pe baza titlului de călătorie.

3. Cum vor arăta buletinele de vot ?
Modelul buletinelor de vot este stabilit prin HG nr. 989/ 2008, publicată în M.Of. nr. 634 din 2 septembrie 2008.

4. Un român de peste hotare aflat în ziua votului într-o altă localitate poate  vota la o altă secţie de votare, sau chiar în România?
Da, cetăţenii români cu drept de vot, cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, îşi exercită dreptul de vot la una dintre secţiile de votare din acea ţară în care îşi au domiciliul sau reşedinţa. Aşadar, pot vota şi într-o alta localitate din ţara respectivă.
Cetăţenii români cu reşedinţa în străinătate, dar cu domiciliul în România pot vota, dacă se află în ţară în ziua votării, la secţia de votare de la locul de domiciliu din România.

5. Pe ce fel de liste electorale se vor regăsi votanţii români ?
În străinătate cetăţenii români vor fi înscrişi în listele electorale suplimentare, deoarece prevederile legale referitoare la Registrul electoral naţional se aplică începând cu alegerile parlamentare din anul 2012.

6. Ce se întâmplă cu românii care stau mai departe de secţiile de  votare?
În străinătate se poate vota numai la secţiile de votare organizate. În aceste scop informaţii privind numărul şi locaţia acestora se pot vizualiza accesând secţiunea “Secţiile de votare din străinătate” (http://www.mae.ro/index.php?unde=doc&id=37129&idlnk=&cat).

7. Orarul secţiilor de vot. Ce se întâmplă în cazul în care, la ora închiderii, în secţiile de vot mai sunt votanţi ?
Votarea începe la ora 7.00 şi are loc până la ora 21.00, ora locală, când secţia de votare se închide. Pe uşa secţiei de votare se vor afişa orele între care se desfăşoară procesul de votare.
La ora 21.00 preşedintele biroului electoral al  secţiei de votare declară votarea încheiată şi dispune închiderea secţiei.
Persoanele care la ora 21.00 se află în sala unde se votează vor putea să-şi exercite dreptul de vot.

8. Câte secţii suplimentare sunt faţă de alegerile precedente?
Pentru Colegiile Uninominale dedicate cetăţenilor români din străinătate, Ministerul Afacerilor Externe organizează 221 de secţii de votare. Aceasta înseamnă 40 de secţii de vot în plus faţă de scrutinul din noiembrie 2007, când au fost organizate 181 de secţii de vot.
Pe baza experienţelor scrutinelor anterioare, în scopul ameliorării condiţiilor de vot şi conform legii, MAE a acţionat permanent în sensul măririi numărului acestor secţii de vot, care a crescut în special în ţările în care românii au o prezenţă importantă,  cu precădere Europa.

9. Câte buletine de vot vor fi tipărite şi trimise către secţiile de votare ?
MAE va distribui un număr de 620.000 de buletine de vot. Acestea au fost repartizate în funcţie de estimările finale făcute de către şefii misiunilor diplomatice, în baza datelor statistice existente cu privire la prezenţa la urne la scrutinele anterioare şi în urma consultărilor cu comunităţile româneşti din ţara de reşedinţă.

10. Alte informaţii utile pentru românii aflaţi peste hotare:
Reamintim că, pe baza legii 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, nu se va putea vota pe baza actelor temporare de identitate, ceea ce înseamnă că nu se va putea vota pe baza titlului de călătorie. Pentru a îşi putea exercita dreptul la vot, cetăţenii români trebuie să deţină acte de identitate valabile. Aceia care au actele expirate sau pierdute şi vor să voteze trebuie să obţină documente permanente de identitate.
Pentru mai multe informaţii vă recomandăm să accesaţi periodic secţiunea specială adresată alegerilor parlamentare 2008 de pe site-ul MAE.

Recomandăm cetăţenilor români să se informeze din timp asupra noii proceduri privind votul uninominal şi să îndeplinească toate demersurile necesare, pentru a îşi putea exercita acest drept în bune condiţii la scrutinul din 30 noiembrie 2008.

Reklámok